Indiai (baul fakír) hangszeres workshop Burns Katalinnal – 2.
A baulok hindu vagy muszlim témájú misztikus dalai Kalkuttától keletre, sőt, Bangladesben is ismertek.
A baul fakírok sokszor állva, jobb kezükben egyhúros hangszert (ektarát) pengetve, bal oldalukra öblös hangú dobot (dugi) erősítve, bokáikra csörgőt (ghungru) helyezve adják elő énekelt költeményeiket, misztikus verseiket, a térben mozogva, erős érzelmi intenzitással. Ez az „egyszemélyes zenekar” a falusi közösségekben a spiritualitást, az isteni kinyilatkoztatást, a hétköznapoktól való elragadtatást képviseli, vagyis a baul énekmondó a földet az éggel köti össze a közösség szemében. A bengáli népzene másik kikerülhetetlenül fontos hangszere a dotara, amely az előbb említett hangszerekhez képest inkább dallamos kíséretet ad.
Burns Kati a baul zenét rendszeres művészrezidens programok résztvevőjeként hét éve tanulmányozza, Kalkuttában, Gorbhangában, Joydebben és Santiniketánban is gyűjtött baul zenét, illetve lépett fel baul előadóművészekkel.
A háromrészes workshop második alkalmán az ektarával ismerkedünk. Az ektara különlegessége, hogy egy húron, egyetlen zenei hangot megszólaltatva, mégis színesen, sokoldalúan, transzba ejtő hatással tudja az éneket kísérni. Kétféle kísérettel – pengetéssel és ‘hullámos’ játékmóddal – ismerkedhetnek meg az érdeklődők, és természetesen az ektarát kézbe is vehetik, a bátrabbak a kísérettel is megpróbálkozhatnak.