DOME_014 Szemző Tibor: Csoma Kaleidoscope (HUN)
Választható időpontokban
A Csoma Kaleidoszkóp képi és zenei világa Szemző Tibor Arborétum szvitjéhez (2002) és Az Élet Vendége című filmjéhez (2006) nyúl vissza. A kaleidoszkópban – a Hangdóm ezúttal egy varázslatos kaleidoszkópként viselkedik – a zenei és hangtér egyedülállóan nyílik meg, és megidézi azt a leírhatatlan Himalája-élményt, amelyek között a zarándok-tudós Csoma élte napjait a hegyek között.
"Nemzedékének tudósai számára Csoma egy Erdélyből származó homályos alak volt, magára hagyott és hontalan a Himalája hegyei között, de csúcsaikról egy óriás árnyékát vetette Közép-Ázsiára.”
W.W. Hunter
A műben Kőrösi Csoma Sándor hangját halljuk, személyes hangú beszámolóját, amelyet eredetileg bizonyos Kennedy századosnak írt, és amelyben utazásairól, céljairól beszél, miután a Brit hatóságok kémkedés gyanúja miatt őrizetbe vették. Megszólal Gerard doktor is, a brit orvos, aki cellájában keresi fel Csomát, míg a hindu világ Francis Bain varázslatos elbeszéléseinek töredékeiben szűrődik be a kaleidoszkópba.
A szövegek forrása Duka Tivadar Life and Works of Alexander Csoma de Körös / Kőrösi Csoma Sándor dolgozatai (1885) címmel megjelent Csoma-biográfiája. A személyes, bensőséges hangvételű, Szemző hangján megszólaló narráció köré és mellé hangszeres, és vokális zenei szólamok épülnek, amelyek a kaleidoszkóp egyedülálló hangi adottságaira hangszerelve szólnak, míg a képsorok a zenei anyaggal teljes összhangban kaleidoszkóp-szerűen sokszorozódnak meg. Az előadás tizenkilenc tétele során áll össze a Csoma-közelítés, amelyben nézőként, hallgatóként közelebb kerülünk ahhoz, hogy megértsük, milyen lehetett ez a „kaland” belülről, és átéljük a tágasság hasonlíthatatlan élményét.
A Csoma kaleidoszkóp eredeti angol és magyar nyelvű változata is látogatható,
Munkatársak:
Németh Dániel – látvány
Lovász Ákos – hang design
Mándli Endre Vazul – kurátor
Filmes munkatársak:
Szaladják “Taikyo” István – operatőr
Roskó Gábor, Papp Károly Kása, Kolozsváry Bálint – animációk
Losonci Teri – vágó
Durst György, Bognár Attila – producerek
Zenészek:
a Gordiusi Čomó
Dudás Zsombor – ütőhangszerek, Fodor Ildikó – szoprán, Geröly Tamás – ütőgardon, Gőz László – basszustrombita, tengeri kagylók, tillinkó, Grencsó István – tenor szaxofon, Ernst Hirschberg – billentyűs hangszerek, Huszár Mihály – elektromos bőgő, basszusgitár, Keresteš Szabolcs – zongora, cseleszta, Kéringer László– tenorhang, Lázár Zsigmond – hegedű Posvanecz Éva – mélyhegedű, Pödör Bálint – udu, Alois Samson – fúvós kontroller, Szemző Tibor – narrátor, basszusfuvola, 8mm-phone, T. Bali – elektromos gitár
Voces Aequales Énekegyüttes
Gavodi Zoltán – kontratenor, Gyulai Csaba – tenor, Mizsei Zoltán – bariton
Tomasini vonósnégyes
Paulik László, Rácz Erzsébet, Posvanesz Éva, Máté Balázs
valamint
Lobsang Dhamchoe – énekhang
Lama Lobsang Gedun – recitáció
Felvételek és hang design:
Alois Samson – Takarmánybázis, Horváth István – HEAR Stúdió, Hortobágyi László – Tharnox Stúdió, Regenye Zoltán Regi – HSB Mobil Stúdió (India), Liszkai Károly – RH Stúdió, Zányi Tamás – Saint Audio Göllner Károly – CPT Mures Studio Mobile (Romania), Szabó Viktor – Budapest Music Center
Irodalmi források: Dr. Duka Tivadar: Kőrösi Csoma Sándor dolgozatai Francis William Bain: An Incarnation of the Snow, The Substance of a Dream
Konzultánsok: Molnár Eszter, Bodóczky Caroline, Ferenczi Gábor