Víg Mihály Cseh Tamás koncertje
zongora, gitár, ének: Víg Mihály
moderátor: Hanák Gábor
Cseh Tamás és Bereményi Géza dalai először 1971-ben kerültek stúdió felvételre, ám eddig nem láttak hivatalosan napvilágot. Most más ritka Cseh Tamás-felvételek mellett – és Víg Mihály által játszott Cseh Tamás-dalokkal kiegészítve – egy tripla nagylemezzé rendezett kiadványban jelennek meg. Ennek lesz bemutatója a december 9-i Víg Mihály-koncert, ahol a Balaton és Trabant zenekarokból, vagy éppen sok minden más mellett Tarr Béla-filmek zeneszerzőjeként ismert énekes-gitáros-zongorista játssza a Cseh-életmű darabjait. A tripla lemez a Cseh Tamás Archívum nyugalmazott alapítóigazgatójának, Hanák Gábornak a fejéből pattant ki, és Víg Cseh-koncertjének is ő a kiötlője, a műsort is közösen állítják össze. „Az önként vállalt feladatban egyetértettünk – hitelesen megidézni a Cseh-Bereményi dalokat, jelenkori hangzást úgy megteremteni, hogy a dalok lelkét, épségét nem érintjük. A hetvenes évek volt az ő számukra a daltermésben az aranykor – ezt a személyesség okán – magunk is így gondoltuk. És nem utolsósorban olyan rétegeket előtárni, amelyekre ma kevés fény esik, mint például az Uránbányászok előadáshoz írt, ritkán műsoron lévő dalok. Vakmerő vállalkozás volt az ismert dalokat, minden manír, az utánzás kísértése nélkül előadni. Majd kétannyit raktunk össze, és amelyek egymást erősítették – maradtak. Végül az albumra alig negyven fért, mint ahogy a dallamvariációk-zongorán – most csak minta gyanánt, mutatóban hangzanak fel” – meséli a műsorról Víg Mihály, aki Cseh Tamást az egyik legfontosabb művésznek tartja az életében. „Cseh Tamás életemnek az egy kézen megszámlálható fontos embere volt. B. Nagy László, Erdély Miklós, Bódy Gábor, Pauer Gyula és Bereményi Géza, aki versei miatt elválaszthatatlanul eggyé vált a dalnokkal – Cseh Tamás adta vissza a hitemet, hogy nem csak lehet, de kell is magyarul énekelni. Olyan korszakban, amikor kivételes ajándék volt bátran, nem félve menni a járdán. Szép volt.”
Hanák Gábor pedig így fogalja össze a tripla lemez megszületését: „A Cseh Tamás-Bereményi Géza-dalok 1971-ben még csak orsós magnószalagokon terjedhettek, mégis gyorsan híre ment a két fiúnak. Jancsó Miklós ősszel forgatta a Még kér a nép, később Vörös Zsoltár címen világhírűvé vált cannes-i díjas filmjét, a dalnok szerepére Cseh Tamást szerződtette és megrendelte a Jó reggelt Balogh Ádám és a Mindig csak végig című dalokat. A Magyar Rádió 22-es stúdiójában – Grunwalsky Ferenc vezetésével, aki Jancsó asszisztense volt és együtt csináltunk televíziós sorozatot Hunyadi Mátyás koráról – egy szeptemberi éjszakán, forgatási szünetben, tucatnyi Cseh-Bereményi dalt vettünk fel. A teljes felvételi anyagot szalagon őriztük, gondolván arra, hogy egyszer lemezen lenne jó együtt megjelentetni, hiszen ez az alkalom volt a dalnok első profi stúdióbeli felvétele, mely hitelesen adja vissza az első dalok idejének hangulatát, hasonlóan ahhoz a kincshez, ahogy a nagy „öndokumentátor Cseh Tamás” korabeli szalagjain is ilyen felvételek rejlenek. A dalnok halála, hagyatékának, élő emlékezetének őrzése, a lemeztörténet fontos állomásai lettek. Így amikor néhány évvel ezelőtt alkalom adódott stúdióban felvenni mintegy kétszáz dalt – autentikus előadókkal, már csak a választás volt hátra, kivel jelenjen meg az első album? Erre a válasz a felvételek után nem sokkal megérkezett, Bereményi egy akkori interjújában: „Víg Mihály egészen különlegesen tudja felidézni ezeknek a daloknak a lelkét, mert egyszerűen, minden manír nélkül énekel.” Az album hosszan készülődött – röviden ez a története.”